Meerlagig kunstproject. Deelnemers kopen een “Fadenpakket” waarmee zij een “Fadenkunstwerk” maken en “Fadenkunstenaar” worden. Dit kunstwerk wordt door het Fadenteam (Filia den Hollander en haar assistenten) op een Fadenwand geëxposeerd. De Fadenkunstenaar verkoopt zijn of haar eigen kunstwerk, met hulp van het Fadenteam. Na aftrek van 10 procent overheadkosten wordt de overige 90 procent in drieën verdeeld: eenderde is voor de Fadenkunstenaar; eenderde is voor het Fadenteam en eenderde is voor vier goede doelen.
Het Fadenpakket bestaat uit een plankje, vier spijkers en een rood-witte ‘bakdraad’.
De Fadenwand is een reizende, groeiende expositie.
Verkochte Fadenkunstwerken worden in het blauw nagemaakt. Het originele (rood-witte) draadkunstwerk gaat naar de nieuwe eigenaar; in plaats daarvan komt het blauwe exemplaar op de Fadenwand.
Het doel is aankoop door het Stedelijk Museum; hetzij als concept met begin van de uitvoering (de gecreëerde kunstwerken tot nu toe), hetzij als totaalkunstwerk.
Onderdeel zijn tevens een Facebookpagina en een nieuwsbrief (blog).
De vier goede doelen zijn Stichting Migrante-Europe; een Filipijnse diaspora-organisatie, Stichting Monkey Business, Stichting Privacy First en Stichting Zwerfjongeren Nederland.
Beschouwingen:
-
Met vier spijkers en een draad de nieuwe economie aan elkaar knopen
Door econome Helen Toxopeus
-
De plek van Faden 2.0: de brug tussen community art en museale relationele kunst
Door kunsthistorica Frederike Stive, 24 pagina’s